Cevaplar

2013-01-01T21:21:57+02:00

SİYASİ ALANDA YAPILANİNKILAPLAR
* SALTANATIN KALDIRILMASI ( 1 KASIM 1922 )
* CUMHURİYET’İN İLANI ( 29 EKİM 1923 )
* HALİFELİĞİN KALDIRILMASI ( 3 MART 1924 )
* 1924 ANAYASASI’NIN KABUL EDİLMESİ ( 20 NİSAN 1924 )

* ÇOK PARTİLİ HAYATA GEÇİŞ DENEMELERİ

* CUMHURİYET HALK FIRKASI’NIN KURULMASI ( 9 AĞUSTOS 1924 )

* TERAKKİPERVER CUMHURİYET FIRKASININ KURULMASI ( 17 KASIM 1924 )

* SERBEST CUMHURİYET FIRKASI’NIN KURULMASI ( 12 AĞUSTOS 1930 )

not:SİYASAL ALANDA YAPILAN İNKILAP HAREKETLERİYLE,
ÇAĞDIŞI KALMIŞ TEOKRATİK-MONARŞİK DEVLET YAPISINDAN MİLLET EGEMENLİĞİ’NE DAYANAN LAİK,
DEMOKRATİK VE HUKUK DEVLETİ NİTELİKLERİNİ TAŞIYAN VE ÇAĞDAŞ YÖNETİM SİSTEMİ OLAN CUMHURİYET
REJİMİNE GEÇİLMİŞTİR.

TOPLUMSAL ALANDA YAPILAN İNKILAPLAR

* TEKKE,ZAVİYE VE TÜRBELERİN KAPATILMASI ( 30 KASIM 1925 )

* ŞAPKA VE KILIK-KIYAFET İNKILABI (24 AĞUSTOS 1925 )
* MİLADİ TAKVİM VE YENİ SAAT SİSTEMİNİN KABUL EDİLMESİ ( 26 ARALIK 1925 )

* KADINLARA BELEDİYE SEÇİMLERİNDE SEÇME VE SEÇİLME HAKKININ TANINMASI

( 3 NİSAN 1930 )
* YENİ AĞIRLIK VE UZUNLUK ÖLÇÜ BİRİMLERİ’NİN KABUL EDİLMESİ ( 1 NİSAN 1931 )

* KADINLARA MİLLETVEKİLİ SEÇME VE SEÇİLME HAKKININ TANINMASI ( 18 ARALIK 1934 )

* SOYADI KANUNU’NUN KABUL EDİLMESİ ( 21 HAZİRAN 1934 )

not:OSMANLI DEVLETİ’NİN YÖNETİMİNDE TÜRK İNSANI ÇAĞDAŞ YAŞAMIN GEREĞİ OLAN YAŞAM STANDARDINDAN ÇOK
UZAK BİR YAŞAM SÜRMEKTEYDİ.HALK,YÜZLERCE YIL EZİLMİŞ,HAKLARINI ARAYAMAMIŞ,PADİŞAHIN KULLARI OLARAK
YAŞAMAYA MAHKUM EDİLMİŞTİ.ÇAĞDAŞ VE MODERN BİR DEVLET KURMAK VE ÇAĞDAŞ MEDENİYETLER SEVİYESİNE ÇIKMAK
İÇİN ÖNCELİKLE ÇAĞDAŞ VE EVRENSEL DEĞERLERİ BENİMSEMİŞ,TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ TANINMIŞ,EĞİTİMLİ VE BİLİNÇLİ
BİR TOPLUM YARATMAK GEREKİYORDU.BÖYLE BİR TOPLUM YARATMAK İÇİNSE ,ÖNCELİKLE TOPLUMU ÇAĞDIŞILIĞA SÜRÜKLEYEN
KURUMLARIN ORTADAN KALDIRILARAK ÇAĞDAŞ KURUMLAR OLUŞTURULMALI VE BU KURUMLARI İŞLETECEK ÇAĞDAŞ BİR İNSAN TİPİ
YETİŞTİRİLMELİYDİ.
TOPLUMSAL ALANDA YAPILAN İNKILAPLARLA ÇAĞDAŞ BİR TOPLUM VE DEVLET YAPISINA ULAŞMAK AMAÇLANMIŞTIR.

 

EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR

* TEVHİD-İ TEDRİSAT ( ÖĞRENİM BİRLİĞİ ) KANUNU’NUN KABULÜ ( 3 MART 1924 )

* MEDRESELERİN KAPATILMASI

* ÇAĞDAŞ EĞİTİM VE ÖĞRETİM KURUMLARI’NIN AÇILMASI

* ARAP HARFLERİNİN KALDIRILARAK YENİ TÜRK ALFABESİ’NİN BENİMSENMESİ

( 1 KASIM 1928 )

* 1933 ÜNİVERSİTE REFORMU

* TÜRK TARİH KURUMU’NUN KURULMASI ( 15 NİSAN 1931 )

* TÜRK DİL KURUMU’NUN KURULMASI ( 12 TEMMUZ 1932 )

* GÜZEL SANATLAR ALANINDA YAPILAN ÇALIŞMALAR

not:EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLARLA,
EVRENSEL DEĞERLERİ BENİMSEMİŞ,AKLI VE BİLİMİ TEMEL HAREKET NOKTASI OLARAK ALAN,
ATATÜRK MİLLİYETÇİLİĞİ’NE BAĞLI,VATANDAŞ OLMA BİLİNCİNE ERİŞMİŞ,CUMHURİYETİN TEMEL
NİTELİKLERİNİ BENİMSEMİŞ VE BUNU BİR YAŞAM BİÇİMİ HALİNE GETİRMİŞ ,ÇAĞDAŞ VE MODERN
BİR İNSAN TİPİ VE TOPLUM OLUŞTURMAK AMAÇLANMIŞTIR.

 

HUKUK ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR


* ŞER’İYE VE EVKAF VEKALETİ’NİN KALDIRILMASI ( 3 MART 1924 )

* CUMHURİYET’İN İLK ANAYASASI’NIN KABUL EDİLMESİ ( 20 NİSAN 1924 )

* ANKARA HUKUK MEKTEBİ’NİN AÇILMASI ( 5 KASIM 1924 )

* MEDENİ KANUN’UN KABUL EDİLMESİ ( 17 ŞUBAT 1927 )


* TÜRK CEZA KANUNU’NUN KABULÜ

* HUKUK MUHAKAMALARİ USULÜ KANUNU’NUN KABULÜ

* CEZA MUHAKEMELERİ KANUNU’NUN KABULÜ

* İCRA İFLAS KANUNU’NUN KABULÜ

* DENİZ TİCARET KANUNU’NUN KABULÜ

* KARA TİCARET KANUNU’NUN KABULÜ

 




0
2013-01-01T22:44:15+02:00
İNKILAPLAR Saltanatın kaldırılması (1 Kasım 1922) Ankara'nın başkent olması (13 Ekim 1923) Cumhuriyetin ilanı (29 Ekim 1923) Halifeliğin kaldırılması (3 Mart 1924) Çok partili rejim denemeleri (1924 Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, 1930 Serbest Cumhuriyet Fırkası) Kadınların seçme ve seçilme hakkının tanınması (1930 belediye, 1933 muhtarlık, 1934 meclis) Şapka ve Kıyafet İnkılâbı (25 Kasım 1925) Lâkap ve Unvanların Kaldırılması (26 Kasım 1934) Soyadı Kanunu (21 Haziran 1934) Laiklik (1928) Takvim, saat ve ölçülerde değişiklik (26 Aralık 1925 - 26 Mart 1931) Tekke, zaviye ve türbelerin kapatılması Medreselerin kapatılması (1924) Öğretimin birleştirilmesi (3 Mart 1924) Maarif Teşkilatı Hakkında Kanun (1926) Millet mekteplerinin açılması (1928) Harf Devrimi (1 Kasım 1928) Güzel sanatlarda yenilikler (1928) Türk Tarih ve Dil Kurumlarının kurulması (12 Nisan 1931, 12 Temmuz 1932) Dil Devrimi (1932)    İLKELER

Cumhuriyetçilik:

Atatürk devrimleri siyasi nitelik taşır. Çok uluslu bir
İmparatorluktan ulus devlete geçiş gerçekleştirilmiş ve böylece
modern Türkiye'nin ulusal kimliği oluşturulmuştur. Bu kimliğin oluşmasında, kul nitelikli insanların yurttaş-birey niteliği kazanması önemli bir noktadır. Atatürk bunun  yolunu, kısaca halkın kendi kendisini idaresi, yani demokrasi demek olan Cumhuriyet’te görmüştür.

Halkçılık:

Gerek içeriği gerekse hedefleri açısından bakıldığında, Cumhuriyet Devrimi
ayrıca bir sosyal devrim niteliği de taşır. Başta İsviçre Medeni Kanunu
olmak üzere, Batı kanunlarının Türkiye'de uygulamaya konulmasıyla birlikte
kadınların statüsünde köklü değişiklikler olmuş, 1934
yılında kabul edilen bir kanun ile kadınlar seçme ve seçilme hakkını almışlardır.
Atatürk çeşitli ortamlarda, Türkiye'nin gerçek yöneticilerinin köylüler
olduğunu söylemiştir. Aslında bu durum Türkiye için bir gerçek olmaktan
çok bir hedef niteliğindedir. Halkçılık ilkesi sınıf ayrıcalıklarına ve sınıf
farklılıklarına karşı olmak ve hiçbir bireyin, ailenin,
sınıfın veya organizasyonun diğerlerinin daha üzerinde olmasını kabul
etmemek demektir. Halkçılık, Türk vatandaşlığı olarak ifade
edilen bir fikre dayanır. Gurur ile birleşen vatandaşlık fikri,
halkın daha fazla çalışması için gerekli psikolojik teşviki
sağlar, birlik fikrinin ve ulusal bir kimliğin kazanılmasına yardımcı olur.

Laiklik:

Laiklik yalnızca devlet ve dinin birbirinden ayrılması anlamına
gelmez ayrıca eğitim, kültür ve yasama alanlarının da dinden bağımsız olması
anlamını taşır. Laiklik, devletin dini düşünce ve dini kuruluşların etkisinden bağımsız 
olması, ve genel olarak düşünce özgürlüğü anlamına gelmektedir.

Devrimlerin birçoğu laikliği gerçekleştirmek amacıyla yapılmış ve diğerleri
 ise laikliğe ulaşılmış olması sayesinde gerçekleştirilebilmiştir. Laiklik ilkesi 
akılcı ve dini siyasetin dışında tutan bir ilkedir.  

Osmanlı döneminde matbaanın geciktirilmesinde olduğu gibi dinin yenilikler karşısında nasıl tutucu bir silah haline geldiğini yaşamış olan Türkiye Cumhuriyeti kurucuları açısından dinin din dışı sivil yapı üzerinde yaratabileceği baskıları önlemenin bir aracıdır.

Devrimcilik:

Atatürk'ün ortaya koyduğu en önemli ilkelerden birisi de devrimciliktir. Bu ilkenin anlamı 
Türkiye'nin devrimler yaparak geleneksel kuruluşlarını modern kuruluşlarla değiştirmiş olmasıdır.
Geleneksel kavramların bir kenara itilip modern kavramların benimsenmesi demektir. 
Devrimcilik ilkesi, yapılmış olan devrimlerin tanınıp kabul edilmelerinin çok ötesine geçmiştir.

Milliyetçilik:

Cumhuriyet devrimi ayrıca milliyetçi bir devrimdir. Bu milliyetçilik
ırkçı bir yapıda değildir; yurtseverlikle sınırlıdır. Bu devrimin amacı, Türkiye Cumhuriyetinin bağımsızlığının korunması ve ayrıca Cumhuriyetin siyasal yönden gelişmesidir.

Bu milliyetçilik, tüm diğer ulusların bağımsızlık haklarına saygılıdır; sosyal içeriklidir;
yalnızca anti - emperyalist olmayıp, aynı zamanda gerek hanedan yönetimine,
gerekse herhangi bir sınıfın Türk toplumunu yönetmesine de karşıdır ve nihayet bu milliyetçilik 
Türk devletinin vatanı ve halkı ile bölünmez bir bütün olduğu ilkesine inanmaktadır.

Devletçilik: 

Mustafa Kemal Atatürk yapmış olduğu açıklamalarda ve politikalarında Türkiye'nin
bir bütün olarak modernizasyonunun ekonomik ve teknolojik gelişmeye önemli ölçüde bağlı 
olduğunu ifade etmiştir. Bu bağlamda, devletçilik ilkesini de devletin, ülkenin genel ekonomik faaliyetlerinin düzenlenmesi ve özel sektörün girmek istemediği veya yetersiz kaldığı ya da ulusal çıkarların gerekli kıldığı alanlara girmesi  anlamında yorumlamaktadır. Ancak, devletçilik ilkesinin uygulanmasında, devlet yalnızca ekonomik faaliyetlerin temel kaynağını teşkil etmemiş, aynı zamanda ülkenin büyük sanayi kuruluşlarının da sahibi olmuştur.

 
0